سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چهل روز گذشت؟

دوشنبه 86 تیر 25 ساعت 4:8 عصر

رییس ستاد بزرگداشت درگذشت حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی عصر دیروز در جمع خبرنگاران از برگزاری مراسم بزرگداشت چهلمین روز درگذشت این مرجع تقلید در مردادماه خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی بنایی، رییس ستاد بزرگداشت درگذشت حضرت آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی حضور خود جوش و پرشور مردم در مراسم تشییع پیکر آن مرجع تقلید را نشانه پیوندآیت الله فاضل لنکرانی میان مردم و روحانیت دانست و گفت: روحانیت هنوز هم در جان و روح مردم جای دارد.
رییس ستاد بزرگداشت درگذشت آیت‌الله فاضل لنکرانی در ادامه افزود: طلاب و روحانیان حوزه‌های علمیه باید با کسب علم و معرفت روز افزون کمبود شخصیت‌های بزرگ و عالمان دینی در حوزه‌ها و مراکز دینی را پر کنند.
وی به عملکرد مثبت مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در راستای پژوهش‌های فقهی به منظور شناساندن بیشتر ائمه(ع) به مردم اشاره کرد و تصریح کرد: این مرکز به صورت تخصصی و فقهی خدمات مؤثری را به گسترش شناخت تشیع ارایه داده است.
حجت‌الاسلام بنایی در ادامه عملکرد مرجعیت را جهانی خواند و گفت: مسأله مرجعیت امری فراملی و دربرگیرنده همه شیعیان جهان است.
وی افزود: چهلمین روز درگذشت این عالم فرزانه چهارم مردادماه سال جاری مصادف با یازدهم رجب در مسجد اعظم قم برگزار می‌شود.
حجت‌الاسلام بنایی خاطر نشان کرد: ویژه‌نامه خورشید فقاهت دربردارنده بیانیه‌ها و اعلامیه‌های این مرجع تقلید در این مراسم بزرگداشت منتشر و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
وی در ادامه از انتشار ویژه‌نامه آثار حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و اظهار داشت: در مراسم چلهمین روز درگذشت این مرجع تقلید بسیاری از تربیت‌یافتگان ایشان از دیگر استان‌ها و کشورها حضور خواهند داشت تا یاد و نام یادگار امام خمینی(ره) در حوزه علمیه را زنده نگه دارند.


نوشته شده توسط : مصطفی

نظرات دیگران [ نظر]


متن زیر نوشته‌ای  است خاطره انگیز و تاریخی که با خطی زیبا در پشت عکس مرجع عالم تشیع حضرت آیت الله العظمی بروجردی (‌أعلی الله مقامه) که در تاریخ 12 ذی‌قعده 1380 قمری مطابق با 8 اردیبهشت 1340 شمسی به قلم شیوای حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (قدس سره) تحریر شده است:

  

عکس آیت الله بروجردی (اعلی الله مقامه)

بسمه تعالی
عکس ظهر، تمثال خورشید عالم‌تابی است که ناگهان و بدون انتظار از آسمان فضیلت غروب کرد. دنیای تشیع مخصوصاً عالم روحانیت در ماتم او غرق در اندوه و حزن گردید. فرزندان بی‌شمار او در مرگ پدر خویش بی‌تاب و توان گشتند. ای استاد ارجمند و ای سرور معظم و ای مولای مکرّم، در مدح تو چه بنگارم و کدام‌یک از فضائل تو را یاد آور شوم و حال آن‌که در این هنگام که مدت یکماه است از افول تو می‌گذرد، هنوز تأثر و اندوه شیعیان پایان نیافته و اشک‌های دیده‌ی آنها خشک نگشته، بلکه هر روزی که بر مدت غروب تو می‌گذرد، به‌همان اندازه فقدان تو بر تأثّرات می‌افزاید. ای سرو با فضیلت و ای مظهر صفات خدا و ای آیت عظمی، هر زمان که صفحه‌ی خاطر، مورد اشغال قهری امور دگر واقع نشود، تنها چیزی که بر آن نقش می‌بندد خاطرات دوران پر اثر حیات تو است. فقط یاد تو است که آخرین لحظه‌ی بیداریم را می‌گذراند و اولین لحظه‌ی برخواستن از خواب را به‌خود مشغول دارد، چرا چنین نباشد؟ با این‌که علاوه‌ی بر استفاده‌ی علمی متجاوز از ده سال از محضر شریفت در ارتباطات و تماس‌های خارج از محیط درس که در هر هفته لااقل یکی دو مرتبه اتفاق می‌افتاد جز لطف و محبت، مهربانی و عطوفت و تجلیل از مقام شامخ علم و تذکر خدا و آخرت و اصلاح امور مسلمین و توجه به‌وضع دردمندان چیزی از تو مشاهده نکردم. خدا گواه است در هر نوبت که موفّق به محضر شریف او می‌شدم، معنویت او بیشتر از مرتبه سابق برایم جلوه می‌کرد و ارادتم افزون‌تر می‌گشت تظاهر به زهد از او دیده نشد با اینکه در باطن کاملاً زاهد بود؛ اگر فضیلتی را در محصّلی احراز می‌کرد امکان نداشت بدون تقدیر و تشویق بگذارد و لو این‌که آن فضیلت فقط خوبی خط یا املاء و انشاء صحیح بوده باشد. ای مرد با عظمت من چطور در اطراف تو قلم‌فرسائی کرده و بزرگی تو را مجسم کنم با این‌که هنوز قلم یارای نوشتن خاطرات تو را به عنوان خاطرات بعد از مرگ ندارد هنوز عظمت تو مانع از تصور مرگ است برای تو البته چنین است.

هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به‌علم        ثبت است بر جریده‌ی عالم دوام ما

با این‌که هر روز به‌زیارت قبر پرفیض تو موفق شده و در کنار آن با دیده‌ی اشکبار قرائت کلام الله مجید می‌کنم، ولی باور ندارم که تو در زیر خاک قبر نهان شده‌ای و دیده از این عالم فروبسته‌ای. هنوز صدای روح افزای تو در محیط مسجد اعظم به گوش می‌رسد و محراب عبادت آن وجود تو را در میان خویش مجسم می‌دارد. تو فراموش نخواهی شد؛ زیرا که هر روز فضائل تو برای مردم بیشتر روشن می‌گردد و بر ارادت آنان افزوده می‌شود. به هر حال گر چه در صبح پنجشنبه سیزدهم شوال المکرم سال 1380 قمری که مطابق با دهم فروردین 1340 شمسی ساعت20و 7 دقیقه ستاره‌ی درخشان ما غروب کرد و خورشید فضیلت ما در حالی که خورشید تازه سر از افق بیرون آورده بود برای پرتو افشانی عالم دیگر رفت ولی پرتو نور او و شعاع درخشندگی‌اش ما را شامل خواهد بود. شعرای زبردست برای ماده‌ی تاریخ سال فوت ایشان هر کدام به ‌نوبه خود مصراعی سروده‌اند، مانند: (عاشور دوم بناشد از مرگ حسین) یا (عین شعف نهاده بسر نقطه‌ی سیاه) یا (این فقیه اهل بیت اطهراست) یا اشعار دیگر، ولی فوت او محتاج به ماده‌ی تاریخ نیست؛ زیرا که در قلوب ثبت است .

  12 ذیقعده 1380
محمد موحدی لنکرانی 

 

دستخط آیت الله فاضل لنکرانی-پشت عکس آیت الله بروجردی

منبع: پایگاه آیت‏الله فاضل لنکرانی(رحمة‏الله‏علیه)


نوشته شده توسط : مصطفی

نظرات دیگران [ نظر]


ساده‌زیستی آیت‌الله لنکرانی

یکشنبه 86 تیر 3 ساعت 8:0 صبح

حجةالاسلام حسینی بوشهری سخنران مجلس بزرگداشتی بود که 28 خرداد 86 از سوی مقام معظم رهبری (دامت‌برکاته) به مناسبت ارتحال آیة الله العظمی فاضل لنکرانی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد، به نکاتی از زهد و ساده زیستی آن مرجع فقید اشاره کرد که تاکنون اعلام نشده بود.
وی گفت: فرزند آیة الله فاضل لنکرانی (رحمة‌الله‌علیه) به من گفت: آقا از دنیا رفت بدون آنکه حتی یک متر خانه یا زمین یا ملک دیگری از خود بر جای گذاشته باشد.
تعجب کردم و پرسیدم: پس منزلی که در خیابان 19 دی در آن می‌نشستند مگر مال ایشان نبود؟ پاسخ داد: خیر‌؛ آن منزل را پدربزرگ مادری ما برای دخترش خریده‌بود و متعلق به والده ماست. پرسیدم: دفتر آقا که در منطقه بازار است چه؟ گفت: آن هم ملکی است که از پدربزرگ پدری‌مان به همه فرزندان ایشان به ارث رسید و سهم آقا در آن دو دانگ بود. بقیه ورثه سهم خود را به آقا واگذار کردند و ایشان همه را یک جا وقف عزاداری سیدالشهداء کرد. لذا هیچ مایملکی از ایشان برجای نماند.
حسینی بوشهری با اشاره به آیه شریفه : "إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا " دلیل محبت شدید مردم به علماء و مراجع، که در تشییع کم نظیر پیکر آیةالله فاضل لنکرانی (رحمة‌الله‌علیه) تجلی دوباره ای یافت را، همین نوع زندگی برای خدا دانست.

منبع: سایت آیت‌الله ‌فاضل لنکرانی (رحمة‌الله‌علیه)


نوشته شده توسط : مصطفی

نظرات دیگران [ نظر]


آیت‌الله لنکرانی از نگاه فرزندشان

شنبه 86 تیر 2 ساعت 10:0 عصر

حجة الاسلام محمدجواد فاضل لنکرانی در گفتگو با نشریه محلی 19 دی قم، نکات جالبی از جلوه های زهدشیخ جواد فاضل لنکرانی و ساده زیستی والد عطیم الشأن خود را آشکار نمود. نمونه هایی از این نکات به کاربران اخبار شیعیان تقدیم می شود:

* آقا تا سالهای طولانی پس ازازدواج منزل مستقل نداشتند و حتی تا زمانی که تعداد فرزندان ایشان به 5 نفر رسید در دو اتاق از منزل پدری زندگی می کردند. تا اینکه پدر خانم ایشان، منزلی خریدند و در اختیار خانواده قرار دادند.

* آقا قدمی برای رونق زندگی شخصی بر نمی داشتند و اگر اهل خانه در امور معمولی منزل وسیله ای تهیه می کردند که به نظر ایشان لازم نبود بشدت اعتراض می کردند.

* در 10 سالی که از دوران مرجعیت ایشان می گذرد تابستانها به جز چند روزی که برای زیارت امام رضا (ع) به مشهد مسافرت می کردند بقیه ایام را علیرغم نامساعدبودن آب و هوا در قم می ماندند. این در حالی بود که اسباب آسایش در اطراف قم که آب و هوای خوبی دارد فراهم بود (و نیز بسیاری از بزرگان تابستان را در قم نمی مانند) ولی ایشان می گفتند: "من وقتی می بینم طلبه ها در قم در زیرزمین ها و اتاق های تنگ و تاریک و در فضای محدود زندگی می کنند دیگر آرامش ندارم تا به فکر راحتی خود باشم و به مناطق خوش آب و هوا بروم.

* آقا پس از تصدی مرجعیت به ما می گفتند برای من عبای معمولی تهیه کنید نه از جنس خیلی خوب و گرانقیمت ؛ تا طلبه ها وقتی مرا می بینند تحمل سختی و تنگدستی برایشان دشوار نباشد.

* مهم ترین نکته اینکه: ایشان این همه سادگی و بی آلایشی و فرار از تجملات را در حالی انجام می دادند که هیج اظهار نمی کردند و نشان نمی دادند که من زندگی ساده ای دارم. آقا اصلا تظاهر به این مسأله نمی کردند.

منبع: سایت آیت‌الله فاضل لنکرانی (رحمة‌الله‌علیه)


نوشته شده توسط : مهدی جو

نظرات دیگران [ نظر]


فیلم مجلس بزرگداشت حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره)
در دفتر آیت‌الله سیستانی (دامت‌برکاته)
 
 
دانلود فیلم (کلیک راست کنید و گزینه save az target را انتخاب کنید)

نوشته شده توسط : مصطفی

نظرات دیگران [ نظر]


زلزله ارتحال مرجعیت

جمعه 86 تیر 1 ساعت 6:23 عصر

صبح دوشنبه 28 خردادماه، مراسم تشییع آیت الله العظمی فاضـل لنکــرانی ـ ره ـ  با شکوهی شگفت برگزار می‌شود. بعد از ظهر همان روز، ساعت 5 و 59 دقیقه و 51 ثانیه  قم می‌لرزد. آنقدر شدید که تهرانی‌ها هم متوجه می‌شوند.
عده‌ای از مردم  علت زلزله را کشف می‏کنند! و به نیابت از خداوند اعلام می‏دارند که: «وقتی یه مرجعی فوت بکنه این جوری هم میشه، زلزله میات ... .»

پیامبر اعظم ـ صلی الله علیه و آله ـ‌ هنگامی که حرف‌های عوامانه عده‌ای را شنیدند متاثر شدند‍‍؛ به مسجد رفته، خطاب به مردم فرمودند:
«ای مردم! آگاه باشید که کسوف یکی از آیات و نشانه‌های الاهی است و هیچ ربطی به درگذشت فرزندم ابراهیم ندارد ... ای مردم! اینها نشانه‏هایی است از خداوند تا شاید آدمیان به خود آیند، ای مردم!‌ ... .»


نوشته شده توسط : طلبه مدرسه الهادی

نظرات دیگران [ نظر]


چندنکته

جمعه 86 تیر 1 ساعت 4:44 عصر

چند نکته برای مقلدان آیت الله فاضل لنکرانی (ره)

 

سوال: آیا می توان از مرجع تقلید میت تقلید کرد؟
جواب: تقلید ابتدایی از مرجع تقلید میت را بیشتر فقها جایز نمی دانند(العروه الوثقی، ج 1، فی التقلید، مسأله 9 و 22)

سوال: بقای بر تقلید میت یعنی چه؟
جواب: مقلد نمی تواند بر فتوای مرجع از دنیا رفته باقی باشد و وظیفه او مراجعه به مرجع زنده است و اگر کسی بخواهد بر فتوای مرجع از دنیا رفته باقی باشد، باید مرجع زنده را نسبت به بقای بر تقلید میت جویا شود.


سوال: حکم بقای بر تقلید میت چیست؟
جواب: بعضی از فقها بقا را مطلقا جایز نمی دانند( چه یکی از دو مرجع زنده و مرده اعم و یا هر دو مساوی باشند) و بعضی بقا را مطلقا جایز می دانند. اما بیشتر فقها اگر مرجع از دنیا رفته، اعلم باشد بقا را به معنای عام جایز می دانند( یعنی؛ بعضی بقا را واجب و بعضی جایز می دانند) و اگر مرجع زنده اعلم باشد، ( بیشتر فقها) بقا را جایز نمی دانند واگر دو مرجع (زنده و از دنیا رفته) مساوی باشند، اختلاف است. (العروه الوثقی، ج 1، فی التقلید، مسأله 9 و 22)

سوال: مقدار بقای بر تقلید بر میت چه میزان است؟
جواب: درباره مقدار بقای بر تقلید میت، آرا و نظراتی در فقه مطرح شده است که عبارت است از:
• می تواند مطلقا در تمام مسایل باقی بماند؛
• فقط در مسایلی که برای عمل فراگرفته می تواند باقی بماند؛
• فقط در مسایلی که عمل کرده باقی باشد؛ ( نظر آیت الله بهجت)
• اگر در بعضی از مسایل به فتوای مرجع از دنیا رفته عمل کرده میتواند در تمام مسایل به فتوای او باقی بماند (حضرت امام )
• اگر به مقدار قابل ملاحظه ای از فتاوای او را عمل کرده و بنا داشته به بقیه نیز عمل کند، می تواند در تمام مسایل باقی باشد.

سوال: اکنون تکلیف مقلدان حضرت آیت الله فاضل لنکرانی (ره) چیست؟
جواب: مقلدان آیت الله فاضل لنکرانی در مرحله اول باید به یک مجتهد زنده مراجعه کنند، اگر آن مجتهد زنده بقای بر تقلید از میت را اجازه داد می توانند بر تقلید از آیت الله فاضل لنکرانی (ره) باقی بمانند به شرط این که آیت الله فاضل لنکرانی (ره) از مرجع زنده اعلم باشد.

 


نوشته شده توسط : رهگشا

نظرات دیگران [ نظر]


خاطره ای از استاد سید احمد خاتمی

جمعه 86 تیر 1 ساعت 12:51 صبح

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در مراسم بزرگداشت

آیت الله العظمی فاضل لنکرانی در مدرسه عالی شهید مطهری به بیان خاطره ای پرداختند:

 

من با آیت‌الله فاضل یک خاطره خصوصی دارم که علاقمندم در تاریخ ثبت گردد :

در جلسه‌ای آیت الله فاضل به بنده فرمودند؛ امروز مقام معظم رهبری به شدت

 مرا احترام می‌کنند و به من انس و علاقه دارند اما من بگویم اگر یک روز

مورد بی‌مهری حضرت آقا هم قرار گیرم باز ایشان را ولی خود خواهم دانست.

فرزند آیت الله فاضل نقل کردند که پدرم مکررا فرموده بودند

که من سه اصل را هیچگاه معامله نخواهم کرد؛ حفظ نظام اسلامی، ولایت فقیه و خط امام.

 منبع: سایت رجانیوز


نوشته شده توسط : میرخلیلی

نظرات دیگران [ نظر]



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

مراسم چهلمین روز درگذشت آیت‌الله فاضل لنکرانی
[عناوین آرشیوشده]